علل و علائم سندرم گيلن باره | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

بررسی علل و علائم سندرم گیلن باره

در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان علل و علائم سندرم گیلن باره را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره (Gillan_Barre Syndrome) نوعی نوروپاتی محیطیست که باعث نارسایی عصبی-عضلانی حاد میگردد. درواقع اختلال نادریست که در اثر حمله ی سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی (آسیب به غلاف میلین در اطراف اعصاب) ایجاد میشود. از طرفی شایعترین علت فلج حاد عمومی بدن به شمار میرود.

علائم سندرم گیلن باره

شروع پیشرونده ی ضعف اندامها که در طول ۴ هفته به حداکثر میزان خود میرسد. (فلج تصاعدی و ضعف در دست و پا که کم کم به تنه میرسد). به دنبال ابن حمله احساس ضعف در ماهیچه، بیحسی، گزگز و گاهی اوقات فلج دیده میشود. سوزش و حالت خواب رفتگی ناگهانی در پا و انتقال این حس در نقاط مختلف بدن یکی از علائم بارز این بیماریست که ممکن است با بی حسی در پا همراه باشد.

معمولا بیحسی و ضعف در پا شروع میشود و اغلب در عرض مدت کمی حدود چند روز یا چند هفته به قسمتهای بالایی بدن کشیده میشود و بازوها و اندام فوقانی ضعیف و بیحس میشود. در موارد شدید در یک سوم از بیماران دستگاه تنفسی نیز درگیر شده، تا حدی که برای تنفس نیاز به دستگاه میباشد. ضعف اغلب کل اندامهای پروگزیمال و دیستال را درگیر میکند. در موارد کمیابی این بیماری قلب را تحت تاثیر قرار میدهد. اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار (اتونوم) که منجر به علائمی مثل تاکیکاردی، افزایش فشار خون یا آریتمی میگردد. اعصاب جمجمه ایی هم میتوانند درگیر شوند که علائم آن عبارتنداز: ضعف صورت، فلج بولبر، اختلال حرکتی چشم.

علت ابتلا به سندرم گیلن باره

علت این بیماری ارثی نبوده و علت واقعی آن نامشخص (ایدیوپاتیک) میباشد. با این حال حدود نیمی از موارد آن به دنبال عفونت ویروسی یا باکتریایی (باکتری کامپیلوباکتر) مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، هپاتیت عفونی-ویروسی و … مبتلا می شوند.

علت و درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای | درمان دیسک کمر اصفهان

تشخیص سندرم گیلن باره

پزشک با دیدن علائمی مانند ضعف یا مورمور شدن پاها به این بیماری شک میکند سپس آزمایشهایی مثل گرفتن مایع مغزی_نخاعی از قسمت پشت انجام میشود. همچنین دو آزمایش دیگر نیز انجام میشود:

بررسی الکترونیکی عضله:

آزمایش سرعت هدایت عصبی برای بررسی نحوه ی ارسال پیامها از طریق اعصاب به دستها و پاها

تشخیص افتراقی انواع GBS :

پلی رادیکولو نوروپاتی التهابی حاد دمیلینه کننده (AIDP)

علائم حسی و ضعف عضلانی که اغلب با ضعف اعصاب مغزی و درگیری سیستم اتونوم همراه است.

اختلال آکسونی حرکتی حاد (AMAN)

ضعف عضلانی مجزا بدون علائم حسی در کمتر از ۱۰ %بیماران درگیری اعصاب مغزی چندان شایع نیست. اغلب موارد در آسیا و آمریکای مرکزی و جنوبی دیده میشود و گاهی به آن سندرم فلج کننده ی چینی ها گفته میشود.

نوروپاتی آکسونی حسی حرکتی حاد (AMSAN)

ضعف عضلانی شدید مشابه AMAN با این تفاوت که بیحسی هم وجود دارد

نوع فارانژیال-سرویکال-براکیال

ضعف عضلانی به ویژه در عضلات گلو، صورت، گردن و شانه

سندرم میلر فیشر

آتاکسی، ضعف عضلانی چشمی و فقدان رفلکس، اما اغلب ضعف اندام وجود ندارد.

آنسفالیت ساقه ی مغزی بیکرستف (BBE)
  • زیرشاخه ی سندرم میلر فشر محسوب میشود.
  • افتالمو پلژی (فلج عضلات چشم)، آتاکسی، اختلالات سطح هوشیاری، ممکن است با کاهش یا فقدان رفلکسهای تاندونی و علامت بابنسکی همراه باشد.
  • روند این بیماری مونوفازیک بوده اما اپیزودهای راجعه هم در آن گزارش شده است.
پرخوابی آتاکسیک حاد

هماهنگی عضلانی در این بیماری از بین میرود و خوابآلودگی وجود دارد اما ضعف عضلانی نیست.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

آشنایی با بیماری ارب پالزی

علل و علائم عارضه افتادگی پا

تشخیص و درمان بیماری تورتیکولی

دیدگاه خود را بنویسید