مقایسه درمان های مختلف گردن درد | درمان دیسک کمر اصفهان

بررسی درمان های مختلف گردن درد

در این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان درمان های مختلف گردن درد را مورد بررسی قرار می دهیم.

شایع ترین روش‌های درمان گردن درد عبارتند از:

  • کمپرس (گرما درمانی و سرما درمانی)
  • دارو
  • استراحت

درمان گردن درد با کمپرس (گرما درمانی و سرما درمانی)

از دیگر راهکارهای تسکین درد گردن، گرم‌کردن و سردکردن ناحیه درد است. گرما درمانی و سرما درمانی نیز روش‌هایی هستند که برای کمک به شل کردن عضلات و کاهش التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان با قرار دادن کیسه آب گرم یا کیسه یخ در محل درد به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در هر بار و چهار تا شش بار در روز، درد گردن را تسکین داد. هنگام استفاده از این دو روش، باید از یک حوله یا پارچه بین کیسه‌ها و بدن‌ برای جلوگیری از تماس مستقیم آن‌ها با پوست استفاده کرد.

درد گردن را با دارو درمان کنید

پزشک ممکن است برای درمان گردن درد مصرف دارو را به شما توصیه کند. میزان شدت درد بر روی انتخاب نوع دارو تاثیرگذار است. داروهای مختلف و متعددی از داروهای مسکن گرفته تا داروهای ضد التهابی مثل استروئیدها به کاهش درد گردن در حین بهبودی کمک می‌کند. بسته به گردن درد و نوع نشانه‌های دیسک گردن، یا این داروها را به تنهایی مصرف می‌کنید یا با فیزیوتراپی گردن و درمان‌های دیگر آنها را مورد استفاده قرار می‌دهید.

شما باید برای مصرف همه این داروها به توصیه‌های پزشک با دقت گوش دهید. بدون مشورت پزشک هرگز داروهای با تجویز پزشک و داروهای بدون نسخه را با یکدیگر مصرف نکنید. این روش های منفعلانه کارآمد هستند، اما در درمان گردن درد نباید جایگزین حرکات اصلاحی گردن، اصلاح طرز نشستن و ایستادن و نرمش و ورزش گردن شوند.

برای درمان گردن درد، استراحت کنید

برای درمان گردن درد از انجام حرکات و کارهایی که درد شما را شدید‌تر می کنند خودداری فرمایید و به آن قسمت‌ها استراحت دهید.

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بر استحکام و تقویت عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های محافظ کننده مهره‌ها تمرکز دارد. تمرینات مربوط به کشش و استحکام عضلات در نواحی مورد نظر، سرعت بخشیدن به فرآیند درمان با کاهش ورم و گردن درد و در عین حال انعطاف پذیر و قدرتمند کردن عضلات. آموزش نحوه نشستن و ایستادن و راه رفتن صحیح به منظور محافظت از گردن و ستون فقرات و جلوگیری از دردهای گردن آتی آموزش دادن بیماران در مورد نحوه مراقبت از درد گردن ناگهانی، در صورت به وجود آمدن آسیب دیدگی مجدد

درمان گردن درد با ورزش های مفید

نرمش های گردن دو دسته اند، که شامل نرمش‌های کششی و نرمش‌های تقویتی می‌شود. شروع تمرینات با انجام نرمش‌های کششی است و بعد از مدتی باید نرمش‌های تقویتی هم به نرمش‌های کششی اضافه شوند.

نرمش اول

در حالی که عضلات کتف‌تان شل و ریلکس می‌باشد، سرتان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید، به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه باشد. ۶ ثانیه مکث کنید و این حرکت را برای هر طرف ۳ بار انجام دهید.

نرمش دوم

سر خود را به جلو خم کنید، به‌طوری که چانه‌تان به قفسه‌سینه برسد. برای ایجاد کشش بیشتر می‌توانید با کمک انگشت به آرامی ‌از پشت سر فشار اندکی وارد کنید تا بیشتر به سمت قفسه‌سینه خم شود. زمانی که احساس کشش کردید به مدت ۶ ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را می‌توانید ۳ بار تکرار کنید.

انواع متفاوت درد گردن | درمان دیسک کمر اصفهان

لیزر درمانی (Laser Therapy)

لیزر با سطح انرژی پایین یا لیزر سرد می‌تواند تا ۷۰ درصد از درد‌های حاد گردنی را درمان کند. در لیزر سرد (LLLT) می‌تواند هم درد‌های حاد و هم دردهای مزمن گردن را تا حدود زیادی تسکین دهد.

مگنت درمانی (Magnet Therapy)

مگنت تراپی در فیزیوتراپی یک روش درمانی جایگزین است. که در آن از تاثیرات میدان مغناطیسی بر بدن، برای درمان گردن درد استفاده می‌شود. استفاده از گردن بند‌ها و مهره‌های مغناطیسی تاثیر بسزایی در کاهش درد گردن دارد. از بین این دو روش مگنت‌تراپی، گردن بند مغناطیسی تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد گردن دارد.

تراکشن Traction (کشش ستون فقرات)

در روش تراکشن، پزشک ستون فقرات شما را می کشد و به حرکت در می‌آورد تا شما درد گردن کمتری را احساس کنید و راحت‌تر حرکت کنید. پزشک این کار را با دست یا با استفاده از دستگاه مکانیکی تراکشن انجام می‌دهد. کشش مفصل که توسط تراکشن ستون فقرات اعمال می‌شود، به فاست‌های بین مهره‌ای اجازه می‌دهد بر روی یکدیگر بلغزند. همچنین این روش می‌تواند جریان خون را افزایش داده و فشار موجود بر روی کانال نخاعی (شامل رگ‌های خونی و ریشه‌های عصبی) را کم کند. افزایش جریان توسط تراکشن ستون فقرات مزیت دیگری نیز به طور غیر مستقیم دارد: کاهش مواد شیمیایی ناشی از التهاب در اثر آسیب بافتی. تنها این نیست. افزایش حرکت مفصل با کاهش فعالیت اعصاب، باعث کاهش درد می‌شود.

اولتراسوند و TENS

در این روش با استفاده از تحریک الکتریکی از طریق پوست، ناحیه آسیب‌دیده تحریک می‌شود. در نتیجه سیگنال‌های الکتریکی درد قطع می‌شود و بیشتر احساس درد به حس سوزن سوزن شدن تبدیل می‌شود.

متحرک کردن مفصل

هدف اصلی اغلب روش‌های کایروپراکتیک در درمان گردن درد بازیابی یا تقویت عملکرد مفصل با اهداف برطرف کردن التهاب مفصل و کاهش گردن درد است. در بعضی از روش‌های کایروپراکتیک از کمی فشار استفاده می‌شود (درمان دستی ستون فقرات)، در حالی که روش‌های دیگر خفیف‌تر هستند ( تحرک ستون فقرات). درمان دستی ستون فقرات وقتی متخصص کایروپراکتیک برای اعمال یک فشار کنترل شده ناگهانی بر مفصل در حین قرار گرفتن بدن در یک وضعیت خاص از دست‌های خود استفاده می‌کند، درمان دستی منجر به صدا دادن گردن می‌شود.

بعضی از بیماری‌ها (مثل پوکی استخوان)، آسیب، قد و وزن بیمار، راحتی بیمار یا اولویت بیمار مستلزم انجام یک روش درمان دستی خفیف‌تری که عموما تحرک ستون فقرات نامیده می‌شود، می‌باشد. علاوه بر این، بیمار یا متخصص کایروپراکتیک روش‌های تحرک ستون فقرات خفیف را ترجیح می‌دهد که شامل چرخاندن بدن یا فشار زیاد نباشد.

ماساژ دادن

وقتی پزشک متخصص با استفاده از دست‌های خود یا ابزارهای مخصوص عمل مالش دادن، ماساژ دادن و زدن ضربه‌های کنترل شده را انجام می‌دهند. گردش خون تحریک می‌شود. جریان خون اکسیژن و مواد مغذی را حمل می‌کند و برای کمک به عضلات در حذف مواد زائدی مثل اسید لاکتیک که ناشی از گرفتگی عضلات است و باعث گردن درد می‌شود، بسیار موثر است.

به عنوان مثال فردی که بدون استراحت کردن یا انجام حرکات کششی، برای مدتی طولانی پشت رایانه می‌نشیند. نتیجه آن گرفتگی و سفت شدن و گاهی اوقات احساس گردن درد است. استراحت در حین کار به منظور ماساژ و کشش گردن به گردش خون به عضلات کمک می کند. قبل از این که برای تسکین درد گردن بخواهید ماساژ انجام دهید یا از ماساژور گردن استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما را به یک متخصص ماساژ درمانی مجرب ارجاع می‌دهد.


مطالعه بیشتر :

آب درمانی و کاهش زمین خوردن سالمندان

آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولار شانه

تشخیص و درمان بیماری آرتریت زانو و لگن