عوامل و علائم آرتریت دست | درمان دیسک کمر اصفهان

بررسی عوامل و علائم آرتریت دست

به زبان ساده، آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است. شایع ترین انواع آرتریت، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید هستند، اما بیش از ۱۰۰ شکل مختلف از آن وجود دارد. در این مقاله از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان عوامل و علائم آرتریت دست را مورد بررسی قرار می دهیم.

مفاصل سالم به علت بافت نرم و لغزنده ای به نام غضروف مفصلی به راحتی حرکت می کنند. غضروف انتهای استخوان ها را می پوشاند و یک سطح لغزنده و صاف برای مفصل فراهم می کند. این سطح صاف توسط مایعی روان می شود که شبیه روغن به نظر می رسد. غضروف توسط یک پوشش مفصلی به نام سینوویوم تولید می شود.

آرتریت دست به دلیل بیماری

در هنگام وقوع آرتریت ناشی از بیماری، بروز علائم تدریجی است و غضروف به آرامی کاهش می یابد. دو شکل شایع آرتریت ناشی از بیماری، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید هستند. استئوآرتریت شیوع بیش تری دارد و به طور کلی افراد مسن تر را مبتلا می کند. آرتریت که با عنوان “ساییدگی و پارگی” نیز شناخته می شود، باعث از بین رفتن غضروف می شود و در برخی مفاصل به صورت یک الگوی قابل پیش بینی ظاهر می شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که می تواند بسیاری از بخش های بدن را درگیر کند. باعث تورم پوشش مفصلی (سینوویوم) می شود که موجب درد و سفتی در مفصل می شود. آرتریت روماتوئید اغلب از مفاصل کوچک دست ها و پاها شروع می شود. معمولا مفاصل یکسانی در هر دو سمت بدن را درگیر می کند.

آرتریت دست به دلیل تروما

شکستگی ها، به ویژه مواردی که به رویه مفصلی آسیب می رسانند، و در رفتگی ها از جمله آسیب های شایع هستند که به آرتریت منجر می شود. حتی در صورت درمان صحیح، مفصل آسیب دیده به مرور زمان دچار آرتریت می شود.

نشانه های بروز آرتریت دست

کیست ها

در هنگام درگیری مفاصل انتهای انگشتان (مفاصل DIP) توسط آرتریت، کیست های کوچک (کیست های موکوسی) ایجاد می شوند. سپس کیست ها ممکن است باعث برآمدگی یا فرورفتگی در صفحه ناخن انگشت مبتلا شوند.

درد

علائم اولیه آرتریت دست عبارتند از درد مفصلی که ممکن است “خفیف” یا “سوزاننده و شدید” احساس شود. این درد اغلب پس از دوره های افزایش استفاده از مفصل، مانند محکم گرفتن یا چنگ زدن ایجاد میگردد. درد ممکن است بلافاصله ظاهر نشود، اما ممکن است ساعت ها یا حتی روز بعد خود را نشان دهد. درد و سفتی صبحگاهی معمولی است.

درنتیجه ازبین رفتن غضروف ها، مواد کم تری برای تامین ضربه گیری وجود دارد و علائم بارها رخ می دهد. در موارد پیشرفته بیماری، درد مفصلی ممکن است شب ها شما را بیدار کند.

درد ممکن است با استفاده از مفصل بدتر شود و با استراحت تسکین پیدا می کند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت از افزایش درد مفصل در هوای بارانی شکایت می کنند. فعالیت هایی که روزگاری آسان بودند، مانند باز کردن در شیشه مربا یا استارت زدن ماشین، به علت درد با مشکل مواجه می شود. برای پیش گیری از درد در مفصل دچار آرتریت، ممکن است در شیوه کار با دست خود تغییر ایجاد کنید.

عوامل ایجاد درد در دست | درمان دیسک کمر اصفهان

تورم

هنگامی که مفصل آسیب دیده در معرض فشار بیش از حد تحمل خود قرار گیرد، ممکن است در تلاش برای استفاده بیش تر از مفصل متورم شود.

تغییرات در مفاصل اطراف

در بیماران مبتلا به آرتریت پایه انگشت شست، ممکن است مفاصل مجاور بیش از حد طبیعی متحرک شوند.

گرمی

مفصل دچار آرتریت ممکن است در لمس احساس گرما ایجاد کند. این به علت پاسخ التهابی بدن است.

کریپاتسیون و سستی

ممکن است احساس ساییدگی یا خردشدگی در مفصل مبتلا (کریپاتسیون) ایجاد شود. این در اثر مالش رویه های غضروفی آسیب دیده در مقابل یکدیگر ایجاد می شود. در صورتی که آرتریت ناشی از اسیب دیدگی رباط ها باشد، ساختارهای حمایتی مفصل ممکن است ناپایدار یا “سست” شود. در موارد پیشرفته، ممکن است مفصل بزرگ تر از حد طبیعی (هایپرتروفیک) به نظر برسد. این امر معمولا به علت ترکیبی از تغییرات استخوانی، از بین رفتن غضروف و تورم مفصلی اتفاق می افتد.

 

نحوه تشخیص بیماری آرتریت دست

ارتوپد خوب می تواند آرتریت دست را با معاینه دست و گرفتن عکس اشعه ایکس تشخیص دهد. مطالعات تخصصی، مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، معمولاً مورد نیاز نیست مگر در مواردی که فرد به داشتن بیماری کین باخ (وضعیتی که خون رسانی به یکی از استخوانهای کوچک مچ دست، لونیت، قطع می شود) مشکوک باشد.

گاهی اوقات اسکن استخوانی مفید واقع می شود. یک اسکن استخوانی ممکن است به تشخیص آرتریت در مراحل اولیه کمک کند حتی اگر عکس اشعه ایکس طبیعی به نظر می رسد.


مطالعه بیشتر :

علل و علائم پارگی تاندون پاتلا

مقایسه تعویض کامل و تعویض ناکامل مفصل

تشخیص و درمان شکستگی استخوان کتف