علل و علائم آرتروز شست پا | درمان دیسک کمر اصفهان

درمان آرتروز شست پا

روش درمان

نوع درمان وابسته به شدت علائم و عامل ایجاد آرتروز شست پا دارد. پزشک شما ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

درمان اولیه

مسکن بدون نسخه: پزشک شما ممکن است مسکن‌هایی نظیر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی خوراکی یا موضعی برای کمک به کاهش درد و تورم پیشنهاد دهد.

یخ:

استفاده از کمپرس یخ برای انگشت پا ممکن است به طور موقت موجب کاهش التهاب و کنترل علائم شود. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
حمام کنتراست: حمام سرد و گرم متناوب به منظور کاهش التهاب استفاده می‌شود. در این روش به دو سطل نیاز دارید، یکی با آب سرد قابل تحمل و دیگری با آب گرم پر می‌شود. پای خود را به مدت ۳۰ ثانیه در آب سرد غوطه‌ور کرده و بلافاصله آن را به مدت ۳۰ ثانیه در آب گرم قرار دهید. این کار را به مدت ۵ دقیقه تکرار کرده و با آب سرد خاتمه دهید. این کار را می‌توانید ۳ بار در روز انجام دهید. با این وجود، در صورتی که پاهای شما به گرما یا سرما حساس نیستند مراقب باشید که از دمای شدید آب جلوگیری کنید.

بریس:

کفش مناسب که دارای جای مناسب برای انگشتان با رویه نرم باشد، می‌تواند ساییدگی برجستگی استخوانی روی کفش را کاهش دهد. همچنین کفی سفت و از نوع راکر می تواند انگشت شست پا را از خم شدن به سمت بالا و تشدید علائم شما محدود کند. کفش استاندارد با فیبر کربن محکم، می‌تواند موجب کاهش درد شود.

کفی طبی نیز موجب بهبود عملکرد پا و کاهش درد می‌شود. به منظور دریافت راهنمایی تخصصی می‌توانید به ارتوتیست مراجعه کنید.

استفاده از کفش راحت، فشار وارده به بخش بالایی انگشت پا را کاهش می‌دهد به همین علت استفاده از کفش پاشنه بلند توصیه نمی‌شود. موارد ذکر شده از پا حمایت کرده و میزان خمیدگی انگشت شست پا را کاهش می‌دهد. این قضیه میزان درد و التهاب را بهبود خواهد داد.

تزریق استروید

تزریق کورتیکواستروئید به مقدار کم به مفصل می‌تواند از نظر تشخیص عارضه و درمان موثر واقع شود. برخی اوقات به منظور مشخص شدن وضعیت آرتروز شست پا و به منظور درمان درد بیمارانی که با سایر روش‌های غیرجراحی تسکین پیدا نکرده یا مناسب جراحی نیستند، استفاده می‌شود. تزریق کورتیکواستروئید مشکل را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند درد را تاچندین ماه کاهش دهد.

تزریق پی‌آر‌پی

در این روش مقدار کمی از خون شما به منظور جدا کردن پلاکت‌ها از گلبول‌های قرمز سانتریفیوژ می‌شود. این پلاکت‌ها برای کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی انگشت شست پا مورد استفاده قرار می‌گیرند و شبیه به سلول‌های بنیادی به منظور ترمیم و بازسازی بالقوه بافت جدید کمک کننده هستند.

لیزردرمانی با لیزر مادون قرمز

این روش به عنوان لیزر درمانی سرد شناخته می‌شود، لیزر مادون قرمز برای کاهش التهاب و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیزردرمانی روشی غیر تهاجمی بوده که می‌تواند ناحیه آسیب دیده و در معرض مادون قرمز را درمان کند. مطالعات نشان می دهد که لیزر درمانی می‌تواند میزان درد را کاهش و عملکرد افراد مبتلا به آرتروز شست پا بهبود دهد.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست(TENS)

در تحریک الکتریکی عصب، پالس الکتریکی کوچکی به بدن رسانده شده که به منظور کاهش درد و سفتی عضلات کمک کننده خواهد بود. در آرتروز شست پا، الکترودها اطراف ناحیه آسیب دیده قرار می‌گیرند و پالس الکتریکی از طریق پدهای متصل به پوست انتقال می‌یابد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند با افزایش تحرک، کاهش درد، بهبود عملکرد و حفظ سلامت عضلات اطراف مفصل به منظور درمان آرتریت شست پا موثر باشد. در ادامه برخی از تمرینات فیزیوتراپی که ممکن است برای شما کمک کننده باشد ذکر شده است. این نکته را بدانید که تمرینات ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد:

کشش قوزک پا

بایستید و پاشنه خود را از لبه پله جدا کنید.
زانوهای خود را خم کرده و به آرامی پاشنه پا را پایین بیاورید.
زمانی که احساس کشیدگی را بر روی تاندون آشیل خود حس کردید به همان حالت بمانید.
وضعیت را ۴۵ ثانیه نگه دارید.
این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید.

کشش انگشت شست پا
  • ایستادن به طور عمودی بر روی پله یا دیوار.
  • همانطور که پاشنه پای خود را روی زمین نگه داشته‌اید، زانوی خود را خم کنید.
  • تا حد امکان زانوی خود را به لبه پله نزدیک کنید.
  • این وضعیت را ۴۵ ثانیه نگه دارید.
  • این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید.
تعادل پا
  • روی یک پای خود بایستید و بر روی بالشتک قرار دهید
  • پای مخالف خود را جلو نگه دارید
  • به منظور ثبات بیشتر بر روی طرف مقابل خود تمرکز کنید
  • این وضعیت را به مدت ۶۰ ثانیه نگه دارید
  • این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید
تعادل مچ پا
  • صاف بایستید و هر دو زانو را خم کنید
  • همانطور که پاشنه پای خود را از روی زمین بلند می‌کنید، خم نگه داشتن زانوهای خود را حفظ کنید
  • به آرامی به موقعیت اولیه خود بازگشته و مجدد آن را تکرار کنید
  • این کار را ۲۵ بار تکرار کنید
  • ۳ این کار را بار در روز تکرار کنید
جراحی

در صورتی که درمان‌های دیگر موثر واقع نشد، ممکن است جراحی توصیه شود. آرتروز شست پا را می‌توان با روش‌های مختلف جراحی کرد که بسته به شدت آن متفاوت است.

کیلکتومی

این نوع جراحی به منظور درمان آسیب خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش خار استخوانی تراشیده می‌شود. علاوه بر آن ممکن است این روش در ترکیب با جراحی دیگری به نام استئوتومی انجام شود. در این کار استخوان برش داده می‌شود تا موقعیت انگشت شست پا تغییر یافته و فشار روی مفصل کاهش یابد.

آرتروپلاستی اینترپوزیشنال

این روش به منظور درمان آرتروز شست پا از میزان متوسط تا شدید مورد استفاده قرار گرفته و جایگزینی برای اتصال و لایه برداری مجدد مفصل خواهد بود.

در این روش بخشی از استخوان آسیب دیده جدا شده و فاصله میان استخوان برای به حداقل رساندن تماس ایجاد می‌شود. این فاصله ممکن است توسط بافت پای شما یا غضروف مصنوعی ساخته شود.

آرترودزیس

این جراحی با نام فیوژن مفصل نیز شناخته می شود. برای درمان آرتروز شست پا پیشرفته که شامل آسیب شدید مفصلی است استفاده می شود.

طی عمل، غضروف آسیب دیده برداشته می‌شود. دو استخوان با پیچ در کنار هم ثابت شده و با گذر زمان به هم جوش می‌خورند. این نوع جراحی درد را کاهش داده، اما حرکت انگشت شست پا را برای همیشه محدود می‌کند.

آرتروپلاستی

در این جراحی مفصل تعویض خواهد شد. ممکن است که نیاز باشد یک یا هر دو طرف مفصل شما با مفاصل مصنوعی ساخته شده از پلاستیک یا فلز تعویض شود. هدف از این جراحی تسکین علائم و حفظ حرکت مفصل شما می‌باشد.

البته این جراحی با خطراتی نیز همراه است، نظیر:

  • عفونت
    شکست ایمپلنت
    بی ثباتی بافت نرم

 

آشنایی با خدمات کایروپراکتیک مطب دکتر امیر قنبریان در اصفهان

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴