تمرینات اصلاحی برای کاربران گوشی همراه | درمان دیسک کمر اصفهان

بررسی تاثیر تمرینات اصلاحی برای کاربران گوشی همراه

طی چند دهه گذشته، پیشرفت تکنولوژی جهان را متحول کرد. و این تکامل تکنولوژی تأثیر زیادی بر نسل بشر در هر مرحله از توسعه اجتماعی داشته است. در این مقاله از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان به بررسی تمرینات اصلاحی برای کاربران گوشی همراه خواهیم پرداخت. دنیای مدرن بدون ابزارهایی مانند کامپیوتر، وسایل نقلیه و خیلی موارد دیگر غیر قابل تصور است. و گوشی‌های هوشمند نیز یکی از این موارد به شمار می‌رود. تا سال ۲۰۱۹ تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان ۱.۰۸ میلیارد تخمین زده شده است و آمار حاکی از آن است که این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۱۰ میلیارد خواهد رسید. در سال ۲۰۱۴، ۲۱.۲ درصد از جمعیت هند صاحب گوشی هوشمند بودند و این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳۶ درصد رسید.

گوشی هوشمند یا در اصطلاح اسمارت‌فون به‌عنوان «گوشی تلفن همراه با قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته که آن را قادر می‌سازد. تا عملکردهای پیچیده‌ای مشابه لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌ها را انجام دهد» تعریف می‌شود. اعتیاد نیز استفاده مکرر از وسیله یا ماده‌ای است که اثرات منفی زیادی در پی داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی اعتیاد را به دو شکل دسته‌بندی می‌کند. یکی اعتیاد به موادی مانند الکل یا مواد مخدر است و دیگری اعتیادهای رفتاری مانند اعتیاد به تلفن همراه.

تأثیر تمرینات اصلاحی بر ناهنجاری سر به جلو

ازآنجایی‌که این ناهنجاری به دلیل بروز یک پدیده نوظهور به نام گوشی‌های هوشمند است. ایجاد آگاهی در بین دانشجویان در مورد اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و خطرات مربوط به استفاده زیاد از آن ضروری به نظر می‌رسد. از راه‌های توان‌بخشی برای بهبود یا پیشگیری از این عارضه می‌توان به تمرینات اصلاحی و توصیه‌های ارگونومیک برای کاهش فشار بیشتر بر ستون فقرات اشاره نمود.

این مطالعه در سال ۲۰۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی کریشنای هندوستان انجام شد. و در طی آن تأثیر تمرینات حرکات اصلاحی بر ناهنجاری سر به جلو در میان کاربران گوشی‌های هوشمند بررسی شد. افراد شرکت‌کننده در انستیتوی علوم پزشکی کریشنا هندوستان، برای بررسی اعتیاد به گوشی‌های هوشمند غربالگری شدند. این آزمودنی‌ها بر اساس معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند.

پس از غربالگری‌ها و انتخاب شرکت‌کنندگان، آنها در جریان مطالعه قرار گرفتند و رضایت‌نامه کتبی گرفته شد. تعداد آزمودنی‌ها در این پژوهش ۴۵ نفر بود و از زاویه جمجمه مهره‌ای (CV) و شاخص کتف برای ارزیابی میزان سر به جلو و شانه گرد در این شرکت‌کنندگان استفاده شد. پروتکل درمانی استفاده شده در این پژوهش، شامل تمرینات اصلاح وضعیت بدن و توصیه‌های ارگونومیک بود. پس از ۴ هفته انجام پروتکل درمانی، دوباره ارزیابی‌ها بر روی آزمودنی‌ها برای بررسی میزان تغییرات انجام شد.

توصیه‌های ارگونومیک در هنگام استفاده از تلفن هوشمند

  •  از قرار دادن گوشی بین گوش و شانه خودداری کنید.
  •  گوشی هوشمند را نزدیک به سینه نگه دارید تا سطح کمر.
  •  گوشی هوشمندی را انتخاب کنید که مناسب دستان شما باشد.
  •  مچ دست خود را در حین نگه داشتن یا تایپ کردن استراحت دهید.
  •  از ویژگی‌هایی از جمله متن پیشگو یا ابزار تکمیل خودکار برای کاهش میزان تایپ کردن استفاده کنید.
  •  در حین استفاده از تلفن هوشمند به طور مکرر زمان استراحت داشته باشید و موقعیت خود را تغییر دهید.
  •  نگه داشتن گوشی با دست در کنار گوش نیز می‌تواند باعث خستگی شود، بنابراین به جای آن از هدست بلوتوثی استفاده کنید.
  •  نحوه نگه داشتن گوشی هوشمند را تغییر دهید و هنگام تایپ کردن، هم از انگشتان شست و هم از دیگر انگشتان استفاده کنید.
  •  کسانی که نیاز دارند گهگاه از گوشی هوشمند خود با یک دست استفاده کنند. مطمئن شوند که می‌توانند گوشی را ایمن نگه دارند. و همچنان می‌توانند با انگشت شست بدون فشار روی تمام صفحه ضربه بزنند.

نرمش‌های تقویتی عضلات گردن | درمان دیسک کمر اصفهان

تمرینات آموزش  وضعیت بدنی

در این پژوهش تمرینات برای دو ناهنجاری سر به جلو و شانه گرد مورداستفاده قرار گرفتند.

وضعیت سر به جلو

تمرینات کششی

تمرینات کششی برای وضعیت سر به جلو در این پروتکل درمانی شامل کشش عضلات کوتاه و سفت می باشد. مانند عضلات سینه‌ای بزرگ و کوچک، عضله بالابرنده کتف، عضله ذوزنقه فوقانی، عضلات زیر پس‌سری و عضله جناغی – چنبری – پستانی بود.

تمرینات تقویتی

تمرینات تقویتی در این ناهنجاری برای عضلات ضعیف، کشیده و مهار شده استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال عضلاتی مانند لونگوس کولی (دراز گردنی)، لونگوس کاپیتیس (دراز سری)، رومبوئید (لوزی)، دندانه‌ای قدامی و ذوزنقه تحتانی. برای تقویت این عضلات از تمرینات زیر در حین پروتکل درمانی استفاده شد.

۱. تمرین تکان‌دادن چانه

۲. تکان‌دادن چانه در برابر جاذبه

۳. تمرینات ایزومتریک گردن.

وضعیت شانه گرد

تمرینات دامنه حرکتی

  • شستشوی دیوار
  • گردگیری روی میز
  • تمرینات چوب‌دستی
  • بالا بردی دست از دیوار
  • استفاده از قرقره بالای س

تمرینات کششی

حرکات کششی برای اصلاح این ناهنجاری شامل کشش عضلات کوتاه شده می‌شود. به‌عنوان‌مثال عضلات سینه‌ای بزرگ و کوچک، تحت کتفی، لتیسیموس دورسی، دلتوئید قدامی و کپسول مفصلی خلفی.

تمرینات تقویتی

این تمرینات به منظور تقویت عضلات ضعیف و کشیده در این عارضه استفاده می‌شوند. عضلاتی مانند ذوزنقه میانی و تحتانی، رومبوئید (لوزی)، دلتوئید خلفی و روتاتور کاف. می‌توان از تمرینات زیر برای تقویت این عضلات استفاده نمود:

استفاده از تراباند در حین حرکات شانه برای تقویت عضلات این ناحیه حرکاتی مانند:

  • حرکت ابداکشن/ اکستنشن شانه
  • چرخش خارجی و خارجی شانه
  • حرکت پرس آپ (۳ ست ۱۰ تایی با استراحت ۶۰ ثانیه ای بین هر ست)

 

 


مطالعه بیشتر :

کاهش علائم آرتریت با ورزش

تشخیص و درمان پارگی منیسک زانو

ترمیم زخم پای دیابتی با لیزر