عوامل ایجاد گردن درد | درمان دیسک کمر اصفهان

عوامل ایجاد گردن درد

گردن درد زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات توسط صدمات، بیماری‌ها، ساییدگی و همچنین مکانیک ضعیف بدن تحت فشار قرار می‌گیرد. تمام گروه‌های سنی در معرض خطر ایجاد گردن درد هستند. افرادی که در یک محل نشسته و فعالیت با کامپیوتر را برای مدت زمان طولانی انجام می‌دهند نیز با سطح بالای این خطر مواجه هستند. در این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان به بررسی عوامل ایجاد گردن درد می پردازیم.

در اغلب موارد علت درد گردن ناشی از فعالیت‌هایی است که شامل حرکت طولانی مدت و مکرر گردن می‌باشند. این حرکات گردن منجر به کشیدگی، در رفتگی (آسیب دیدن یک رباط) یا گرفتگی و اسپاسم گردن می شود. فعالیت‌هایی که باعث صدمه وارد شدن به گردن می‌شود، شامل موارد زیر می‌شوند:

حالت خواب

خواب بر روی بالشتی که بیش از حد سفت یا صاف است یا به خوبی از گردن شما محافظت نمی‌کند. یا خوابیدن بر روی شکم در حالی که گردن شما به سمتی چرخیده و خم شده باشد. قرار دادن سر بر روی مشت یا بازوی خود به مدت طولانی.

کار یا ورزش

کار یا ورزشی که در آن از قسمت بالای بدن و بازوها استفاده می‌شود، مثل نقاشی کردن سقف یا کارهایی که برای انجام آنها باید سر را بالا بگیرید.

گرفتن سر جلوتر از بدن

گرفتن سر جلوتر از بدن یا در وضعیت نامناسب برای مدتی طولانی در حین کار کردن، کتاب خواندن، تماشای تلویزیون، و غیره.

آسیب دیدگی‌هایی که باعث گردن درد می‌شوند

آسیب دیدگی‌هایی که باعث درد در گردن می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • آسیب های خفیف: به طور مثال سکندری خوردن یا زمین خوردن در فواصل کوتاه تا حرکت شدید ستون فقرات گردن را شامل می‌شود.
  • آسیب های شدید: آسیب دیدگی گردن در تصادف با خودرو، زمین خوردن از ارتفاع قابل توجه، ضربه مستقیم به صورت یا کمر یا قسمت بالا یا درد پشت سر، و برخوردهای ورزشی.

 فشار و تمرکز شدید بر روی یک کار

فشار و تمرکز شدید بر روی یک کار نیز باعث درد مهره‌ های گردن می‌شود. در یک یا چند عضله که سر، گردن و شانه‌ها را به هم متصل می‌کنند. دچار کشیدگی می‌شوند. این عضله گردن سفت و دردناک می‌شوند که ممکن است در این حالت درد گردن با سر درد و سرگیجه نیز همراه باشد.

 تنگی کانال نخاعی

نازک شدن کانال‌های استخوانی در ستون فقرات می‌تواند به طناب نخاعی و عصب‌ها فشار می‌آورد و باعث تورم و التهاب آن‌ها می‌شود.

پزشکان فیزیوتراپ دارای تخصص کافی در ارزیابی و اصلاح تعادل و تناسب ماهیچه‌هایی که علت درد گردن شده‌اند هستند. گردن درد را معمولا با سابقه پزشکی و معاینه تشخیص می دهند.

پزشک دامنه حرکتی شما را بررسی می‌کند و درد گردن ناشی از حرکت را ارزیابی می‌کند. پزشک، نواحی التهاب و هر گونه تغییر عصبی مثل بی‌حسی، کرختی یا ضعف در دست یا بازو را بررسی می‌کند.

آزمایش‌های خون برای بررسی بیماری یا عفونت صورت می‌گیرد. تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص علت گردن درد بسیار موثر است. آزمایش های ساده اشعه ایکس می‌تواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک، بیماری‌های روماتیسم، جراحت و زخم، لغزندگی دیسک، استنوزیس (تنگی کانال نخاعی)، شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش از حد را نشان دهد.

نرمش‌های تقویتی عضلات گردن | درمان دیسک کمر اصفهان

 بیماری هایی که باعث گردن درد می شوند

این بیماری‌ها عبارتند از:

  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز گردن (اسپوندیلوز گردن)
  • مننژیت که باعث التهاب دور بافت‌های مغر و طناب نخاعی می‌شود
  • آنفولانزا که باعث درد گرفتن گردن و قسمت‌های دیگر بدن می‌شود

فشار بر روی عصب

فشرده شدن عصب ستون فقراتی می‌تواند باعث بروز دردی شود. که از ابتدای کانال نخاعی شروع و سپس به سمت بازوها و دست‌ها و انگشت‌ها می‌رود. درد ناشی از فشار بر روی عصب با درد ناشی از سندروم تونل کارپ که معمولا با بی حسی همراه است متفاوت است.

دیسک گردن (بیرون زدگی دیسک)

قسمت مرکزی و ژله مانند دیسک ستون فقرات می‌تواند متورم شود یا توسط یک ناحیه ضعیف در دیوار پاره شود و روی عصب‌ها فشار آورد.

استیوآرتریت

با پیر شدن دیسک، دیسک خشک و کوچک می‌شود و ممکن است خارهای استخوانی تشکیل شود. این تغییرات منجر به تنگی مجرا یا فتق دیسک گردن و بروز علائم دیسک گردن می‌شود.

بیماری‌های مزمن

بیماری‌های مزمن از قبیل: فیبرومیالژیا، آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، تورتیکولی (کجی گردن) باعث گردن درد می‌شود.

 


مطالعه بیشتر :

انواع جنس ایمپلنت لگن

درمان زانو درد با کاهش وزن

سرخوردگی مهره ها چیست؟