آشنایی با تزریق فاست کمری برای دیسک کمر | درمان دیسک کمر اصفهان

بررسی تزریق فاست کمری برای دیسک کمر

مفاصل فاست، مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات) را به هم متصل می‌کنند و به هدایت ستون فقرات در حین حرکت کمک می‌کنند. ناحیه کمری ستون فقرات شامل پنج مهره است و در قسمت پایین کمر قرار دارد. مفاصل فاست در هر دو طرف ستون فقرات قرار دارند. در مطلب امروز سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان بطور خلاصه به بررسی تزریق فاست کمری برای دیسک کمر خواهیم پرداخت.

در تزریق فاست کمری یک بی‌حس‌کننده موضعی و یک کورتیکواستروئید(داروی ضد التهاب) به یک یا چند مفصل فاست کمری تزریق می‌شود. کورتیکواستروئید برای درمان التهاب مفصل فاست استفاده می‌شود. تزریق در مفصل فاست گردنی(گردن)، قفسه سینه(بالای کمر) و کمری شامل تزریق یک داروی استروئیدی(ضد التهابی) است که می‌تواند مفاصل فاست را بی‌حس و درد را مسدود کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : بررسی جراحی بسته دیسک کمر

از تزریق فاست، می‌توان برای تشخیص یا درمان استفاده کرد. اگر تزریق به طور موقت درد شما را کاهش دهد و به حرکت بهتر شما کمک کند، پزشک می‌داند کدام مفصل فاست باعث درد می‌شود. تزریق در مفصل فاست روشی است که منبع تحریک مفاصل کوچک در هر بخش از ستون فقرات را شناسایی می‌کند. این مفاصل ثبات را فراهم می‌کنند و به هدایت حرکت کمک می‌کنند. اگر سطوح مختلف درد در قسمت‌های مختلف مفصل وجود داشته باشد، ممکن است برای مشخص کردن منبع درد در هر مکان به چندین تزریق نیاز باشد. این تسکین درد شما را قادر می‌سازد تا تحت درمان‌های مرسوم لازم مانند فیزیوتراپی کمر و توانبخشی قرار بگیرید.

معایب و عوارض جانبی احتمالی تزریق فاست کمری

اگرچه عوارض جانبی احتمالی ترزیق فاست کمری نادر است، پزشک هر احتمالی را قبل از انجام عمل با شما بررسی خواهد کرد. عوارض جانبی عبارتند از:

  • گرگرفتگی صورت
  • تب‌های گاه به گاه خفیف
  • سکسکه
  • بی‌خوابی
  • سردرد
  • افزایش اشتها
  • افزایش ضربان قلب
  • گرفتگی یا نفخ شکم

این عوارض در کمتر از ۵ درصد بیماران رخ می‌دهد و معمولا در عرض ۳-۱ روز پس از تزریق ناپدید می‌شوند.

چگونگی درد مفاصل فاست کمری

اگر زمانی که کمر خود را خم می‌کنید در یک یا چند مورد از این نواحی درد دارید و بیش از دو ماه طول کشیده است، ممکن است درد فاست داشته باشید. درد مفصل فاست کمر در نتیجه آسیب‌دیدگی غضروف داخل مفصل یا رباط‌های اتصال اطراف مفصل است. درد ناشی از یک مفصل آسیب‌دیده ممکن است از تنش عضلانی تا درد شدیدتر متغیر باشد. بسته به اینکه کدام مفصل آسیب دیده باشد، درد ممکن است در ناحیه‌ای از کمر تا باسن شما ایجاد شود.

آشنایی با تزریق فاست کمری برای دیسک کمر | درمان دیسک کمر اصفهان

میزان زمان تزریق فاست کمری

در روش تزریق فاست کمری، ناحیه مورد تزریق با یک ماده ضد عفونی‌کننده پاک می‌شود. از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی‌حس کردن پوست استفاده می‌شود. پزشک با استفاده از یک سوزن نازک و هدایت اشعه ایکس(فلوروسکوپی)، ماده حاجب را به مفصل فاست یا در مجاورت آن تزریق می‌کند که تصور می‌شود باعث درد شما می‌شود. سپس پزشک یک سوزن نازک را مستقیما در مفصل فاست وارد می‌کند. هنگامی‌که سوزن به درستی در محل قرار گرفت، دارو تزریق می‌شود. در طول عمل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای بیدار خواهید ماند و ممکن است در طول تزریق کمی فشار یا ناراحتی را تجربه کنید.

دکتر امیر قنبریان را در اینستاگرام دنبال کنید

ریکاوری و طول درمان تزریق فاست کمری

در تزریق فاست کمری ممکن است تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشید. یخ به محل تزریق اعمال می‌شود. چیزی برای خوردن یا نوشیدن به شما پیشنهاد می‌شود. درد شما ممکن است برای یک یا دو روز کمی بدتر شود و این طبیعی است. ممکن است درد در اثر تحریک سوزن یا خود کورتیکواستروئید ایجاد شود. کورتیکواستروئیدها معمولا دو یا سه روز طول می‌کشد تا شروع به کار کنند، اما ممکن است تا یک هفته طول بکشد. روز بعد از تزریق باید بتوانید به سر کار خود بازگردید.

زمان بهبودی پس از تزریق فاست کمری بسیار کم است. بسیاری از بیماران در همان روز به سر کار باز می‌گردند. اما همیشه با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است تا شش ساعت پس از تزریق علائمی از بی‌حسی داشته باشید. اثرات مفید استروئیدها معمولا به ۳-۲ روز نیاز دارد تا موثر باشد. در برخی موارد ممکن است ۷-۵ روز طول بکشد. اگر بعد از یک هفته تغییری در علائم شما ایجاد نشد، با پزشک خود مشورت کنید تا سایر علل احتمالی درد شما را بررسی کند.

میزان انتظار تسکین درد

در روش تزریق فاست کمری، بسته به تعداد نواحی آسیب‌دیده و میزان التهاب، تزریق می‌تواند چندین ماه تسکین درد را قبل از نیاز به درمان بیشتر ارائه دهد. اگر هیچ مشکل اساسی استخوان یا مفصل وجود نداشته باشد، یک تزریق می‌تواند باعث تسکین طولانی مدت درد شود. اگر درد شما ناشی از آسیب به بیش از یک ناحیه باشد، ممکن است تنها برخی از علائم شما با یک تزریق کاهش یابد.

 


مطالعه بیشتر :

افسردگی و ام اس چه ارتباطی دارند؟

راه های تشخیص و درمان پارگی رباط صلیبی

بررسی نحوه کار درمانی در پارکینسون