روش های پیشگیری از آرتروز | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

بررسی روش های پیشگیری از آرتروز

همه آرتریت ها قابل پیشگیری نیستند چون برخی از آن‌ها ارثی هستند و پیشگیری کردن از آن‌ها ممکن نیست. اما می‌توان با رعایت نکاتی شروع آن را به تاخیر انداخت. راهکارهای زیر می‌توانند تا حدودی به شما کمک کنند که یا به طور کامل از بروز آرتروز جلوگیری کنید و یا وقوع آن را به تاخیر بیندازید. در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان روش های پیشگیری از آرتروز را مورد بررسی قرار می دهیم.

 امگا-۳

امگا-۳ یک اسید چرب ضروری است و باید حتما از طریق رژیم غذایی دریافت شود چون بدن قادر به ساخت آن نیست. این اسید چرب ضروری یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان‌هاست و چون آرتروز یک بیماری التهابی است پس حتما باید در رژیم غذایی برای آرتروز به آن توجه کرد. منابع غنی امگا-۳ ماهی‌های چربی مانند سالمون یا ساردین هستند که مصرف آن‌ها نسبت به منابع گیاهی مانند گردو یا تخم کتان اولویت دارند.

کاهش وزن

مفاصلی مانند زانو به شدت تحت تاثیر وزن هستند و باید به صورت مداوم وزن بدن را تحمل کنند. نشان داده شده که کاهش تنها نیم کیلوگرم از وزن بدن می‌تواند به اندازه یک وزنه ۲ کیلویی فشار وارده بر روی زانوها را کاهش دهد. از طرفی داشتن توده چربی اضافه در بدن می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن و افزایش ریسک ابتلا به آرتروز شود.

داشتن تمرینات منظم

برخورداری از روتین ورزشی به صورت روزانه از جهات متفاوتی می‌تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به آرتروز شود. از یک جهت به دلیل کمک به کاهش وزن و از طرف دیگر کمک به تقویت عضلات حمایت کننده از مفاصل. البته در بین انواع ورزش‌ها انواع قدرتی یا کششی بهتر می‌توانند کمک کننده باشند چون باعث تقویت بهتر قدرت عضلانی می‌شوند.

بهترین خوراکی ها برای تسکین درد مفاصل | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

سیگار را ترک کنید

سیگار یکی از عواملی است که می‌تواند التهاب بدن را افزایش دهد و همچنین یک ترکیب آنتی اکسیدانی مهم مانند ویتامین C را تخریب می‌کند. تمامی این موارد می‌تواند ریسک فاکتور مهمی برای ابتلا به انواع بیماری‌های التهابی مانند آرتروز باشد.

عفونت را به موقع درمان کنید

داشتن عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی صرفا باعث بروز علائمی مانند گلو درد نمی‌شوند این عفونت‌ها در صورت بی توجهی ممکن است به جریان خون وارد شده و به مفصل‌ها برسند که در نتیجه آن سیستم ایمنی به مفاصل حمله می‌کند و آرتریت واکنشی یا اصطلاحا سپتیک ایجاد می‌شود.

کنترل قند خون

دیابت و آرتروز دو بیماری هستند که می‌توانند با یکدیگر مرتبط باشند. قند خون کنترل نشده می‌تواند با بالا نگه داشتن سطح التهاب در بدن و افزایش تولید رادیکال آزاد که عامل اصلی بیماری‌های التهابی و نقص ایمنی است منجر به آرتروز شود. از طرفی چندین ریسک فاکتور مشترک مانند نداشتن فعالیت بدنی مناسب و اضافه وزن بین دیابت و آرتروز مشترک است. بنابراین برای کاهش ریسک ابتلا به آرتروز سطح قند خون خود را در حالت نرمال نگه دارید.

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها در منابعی مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه و رنگی، ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زنجبیل، چای سبز و بابونه وجود دارند. سعی کنید حتما روزانه مقدار مناسبی از این مواد غذایی را مصرف داشته باشید تا به خوبی تولید اکسیدان‌های مضر در بدن خود را کاهش دهید.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

عوارض و خطرات نشستن طولانی مدت

علل و علائم ناهنجاری های ستون فقرات

تشخیص ناهنجاری های مادرزادی نخاعی

دیدگاه خود را بنویسید