روش های مختلف درمان فیزیوتراپی | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

بررسی روش های مختلف درمان فیزیوتراپی

این روزها فیزیوتراپی شکل پیشرفته تری به خود گرفته و برای هر نوع بیماری و برای هر دسته از افراد با توجه به شرایط بدنی و سنی از نوع خاصی از فیزیوتراپی استفاده می شود. این موضوع به خوبی نشان دهنده کاربردهای فیزیوتراپی در زمینه های مختلف است. در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان روش های مختلف درمان فیزیوتراپی را مورد بررسی قرار می دهیم.

فیزیوتراپی ارتوپدیک

تمرکز این نوع فیزیوتراپی بر روی جراحت های مرتبط با استخوان ها، تاندون ها، رباط ها، مفاصل و ماهیچه هاست. معمولاً افراد در ورزش های مختلف دچار این آسیب ها و جراحات می شوند. این فیزیوتراپی خود بسته به میزان جراحت و شدت آن، به دو دسته زیر تقسیم می شود:

فیزیوتراپی کوتاه مدت

در صورتی که آسیب اسکلتی، عصبی و عضلانی جزئی باشد می توان با استفاده از فیزیوتراپی کوتاه مدت درمان را انجام داد. این آسیب های جزئی ممکن است بر اثر یک حادثه رخ داده و سبب شکستگی های ساده، جراحت ساده بافت نرم شوند. همچنین گاهی این آسیب ها یک آسیب غیر ترومایی هستند.

برای درمان این آسیب ها کافی است افراد در معرض یک دوره کوتاه فیزیوتراپی سرپایی قرار گیرند.

 فیزیوتراپی بلندمدت

فیزیوتراپی بلندمدت برای آسیب هایی چون شکستگی شدید و جدی مانند شکستگی در مفصل ران یا ستون فقرات و بیماری هایی مثل آرتریت روماتوئید به کار برده می شود. این مشکلات که سبب ناتوانی شدید فیزیکی و عوارض جانبی چون فلج شده و حتی ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنند به تعداد جلسات فیزیوتراپی متعدد نیازمندند. بسته به شرایط این افراد، فیزیوتراپی به صورت غیر سرپایی انجام می شود.

عوامل موثر بر کیفیت فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی | درمان دیسک کمر اصفهان

فیزیوتراپی نورولوژیک

برای درمان مشکلات نورولوژیک مختلف نیز بایستی از روش درمانی فیزیوتراپی به صورت منظم استفاده شود. دلایل مختلفی از جمله ام اس، اختلالات شناختی، بیماری های ناشی از کمبودهایی مثل کمبود ویتامین ب ۱۲، سکته مغزی، تروما و… سبب بروز آسیب های سیستم عصبی خواهند شد. در رابطه با درمان این مشکلات فیزیوتراپی می تواند بسیار کارساز باشد.

برای مشکلاتی چون فلج ماهیچه ای، رعشه، پارکینسون، آتاکسی و… نیز باید فرد در معرض فیزیوتراپی بلند مدت قرار گیرد. در واقع فیزیوتراپی با هدف استقلال فرد انجام خواهد شد. خیلی از مواقع افراد به دلیل مشکلاتی که داشته قادر به انجام فعالیتی خاص نیستند. به کمک فیزیوتراپی می توان دوباره توان فرد را بازگرداند. البته گاهی نیز فرد دچار فلج کامل شده و در این حالت کاربرد فیزیوتراپی برای او، آموزش استفاده از ویلچر یا حتی اتومبیل خواهد بود. فیزیوتراپی نورولوژیک نیز می تواند در انواع زیر به کار برده شود:

فیزیوتراپی افراد مسن

در این نوع فیزیوتراپی تلاش می شود تا فرد سالمند دچار بازتوانی شود. معمولاً افراد بعد از سن ۶۵ سالگی درگیر مشکلات ارتوپدی و نورولوژیکی خواهند شد. از طرفی بایستی مراقبت ویژه ای برای این افراد در نظر گرفت. کاهش قدرت تعادل در این افراد باعث شده که به راحتی زمین خورده و استخوانی دچار شکستگی شود.

فیزیوتراپیست بسته به شرایط فرد مسن و مشکلاتی که با آن ها دست و پنجه نرم می کند برای او تمریناتی در نظر خواهد گرفت تا بتواند تعادل خود را بهتر حفظ کند، عملکرد مستقلی داشته باشد و همچنین دامنه حرکتی مفصل بهبود پیدا نماید. تمرین های تنفسی برای پاکسازی ریه ها و توانبخشی قلب و نیز تقویت ماهیچه ای از دیگر تمرین هایی است که برای افراد مسن در نظر گرفته می شود. از طرفی به این افراد آموزش داده خواهد شد که در صورت نیاز چگونه از وسایل کمکی برای راه رفتن استفاده کنند.

فیزیوتراپی قلبی- ریوی

فیزیوتراپی برای بازتوانی قلب و ریه نیز به کار برده می شود. در واقع از دیگر موارد استفاده از فیزیوتراپی برای بهبود روند درمان افرادی است که دچار مشکلاتی ریوی هستند یا مشکلات قلبی داشته و به عنوان مثال به تازگی عمل پیوند قلب انجام داده اند.

فیزیوتراپی اطفال

در خیلی از کودکان ممکن است مشکلاتی نظیر فلج اطفال، فلج مغزی و تاخیر در رشد مشاهده شود. در چنین حالتی باید کودک برای مدتی طولانی تحت روش فیزیوتراپی قرار گیرد. به کمک فیزیوتراپی می توان شاهد کاهش اسپاسم این کودکان شد. همچنین تقویت ماهیچه ها و استقلال از دیگر مزایای فیزیوتراپی برای کودکانی با ضعف عضلانی می باشد.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

دردهای شانه و بازوی دست راست

مزیت توانبخشی در بیماران آسیب دیده

درمان شکستگی تنه استخوان ران