درمان شکستگی تنه استخوان ران | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

بررسی درمان شکستگی تنه استخوان ران

شکستگی تنه استخوان ران معمولا در اثر تصادفات، سقوط از ارتفاع و یا ضربات به ستخوان در افراد دارای پوکی استخوان اتفاق می افتد و درمان آن شامل درمان های جراحی است. در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان درمان شکستگی تنه استخوان ران را مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل شکستگی تنه استخوان ران

شکستگی تنه استخوان ران معمولا به دلیل برخورد های شدید (مثلا تصادفات) ایجاد می شود که نوع شکستگی معمولا به صورت عرضی است. دلیل دیگر شکستگی استخوان ران سقوط از ارتفاع بوده که در این صورت خط شکستگی به صورت مارپیچی است.

روش های تشخیص شکستگی تنه استخوان ران

اولین روش ارزیابی شکستگی تنه استخوان ران مشاهده است. بدین معنی که با دیدن آن ناحیه متوجه ورم قابل توجه و تغییر شکل دادن آن ناحیه و چرخش به بیرون پا است. در نظر داشته باشید که حرکات پای آسیب دیده همراه درد بسیار شدید است. روش دیگر ارزیابی شکستگی تنه استخوان ران عکس برداری پزشکی است که توسط پزشک انجام شده و به تشخیص نوع شکستگی و محل دقیق شکستگی کمک می کند. در این عکس های رادیوگرافی میزان جابجایی تکه های شکستگی نیز قابل مشاهده است.

روش درمان شکستگی تنه استخوان ران

در گذشته درمان شکستگی تنه استخوان ران با کشش و گچ گیری انجام می شده است. امروزه جراحان این شکستگی را ثابت نموده و به کمک فیزیوتراپیست ها و متخصصان کاردرمانی حرکت بیمار را از نو ایجاد میکند. روش نوین درمان شکستگی تنه استخوان ران هم مخارج کمتری دارد و هم عوارض کمتری برای بیمار دارد. بهترین وسیله برای ثابت کرن این شکستگی گذاشتن میله ای به نام کونچر یا Intra medullary nail در مغز استخوان است.

برای شکستگی های چند قطعه ای استخوان ران امکان باز کردن محل شکستگی ممکن است بیمار را با خطراتی مواجه کند؛ بنابراین امروزه بدون باز کردن محل شکستگی، قسمت سالم استخوان را در بالا و پائین قسمت شکستگی با جراحی باز کرده و پلاک را در روی استخوان و زیر عضلات از بالا به پائین و یا از پائین به بالا عبور داده و در بالا و پائین محل شکستگی به استخوان از طریق پیچ ثابت می نماید. نام علمی این عمل جراحی Bridging Plate و یا Biological Plating نامیده می شود.

تشخیص و درمان درد کشاله ران | درمان دیسک کمر اصفهان

مراحل درمان توانبخشی شکستگی تنه استخوان ران

توانبخشی شکستگی تنه استخوان ران بلافاصله پس از جراحی شروع می شود. درمان های فیزیوتراپی و کاردرمانی بر اساس زمان گذشته از جراحی شامل اقدامات متفاوتی خواهند بود و شامل سه مرحله کلی است:

فاز اولیه (از زمان جراحی تا هفته دوم):

به این فاز، فاز بی حرکتی نیز می گویند و اقدامات فیزیوتراپی و کاردرمانی شامل حرکات سبک فعال و غیرفعال، کاهش درد، شروع آموزش راه رفتن با وسایل کمکی، آموزش جابجایی در تخت، آموزش رفتن به سرویس بهداشتی، موبیلیزیشن برای کاهش درد و افزایش و حفظ دامنه حرکتی، حفظ دامنه حرکتی و قدرت عضلاتی برای جلوگیری از ایجاد لخته و آمبولی، تمرینات ایزومتریمک و… می باشد.

فاز میانی (از هفته دوم تا هفته ششم):

هدف درمان های توانبخشی در این مرحله تقویت عضلات چهارسر ران، همسترینگ و گلوتئال می باشد. این درمان ها باید به مقدار کافی و به طور ایمن انجام شود.

فاز پایانی (از هفته ششم تا هفته دوازدهم):

هدف فیزیوتراپی و کاردرمانی در این فاز، رسیدن بیمار به سطح عملکردی گذشته خود و انجام فعالیت های روزمره زندگی همچون فعالیت های ورزشی، فعالیت های شغلی، رفتن به خرید و… می باشد.

  • مدت درمان بستگی به عوامل مختلفی دارد.در حالت عادی حدود ۳الی ۴ ماه
  • درحالت معمول سه الی چهار ماه است.
  • لنگیدن بعد از شکستگی ران پا طبیعی نیست زیرا یا عمل جراحی شما به درستی انجام نشده است و استخوان شما کوتاه شده است (که در روش های جراحی قدیم این روش مرسوم بود)
  • باتوجه به احتمال وجود پوکی استخوان در سالمندان احتمال شکستن استخوان ران به دلیل ضربه خوردن و زمین خوردن بیشتر است.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

دردهای شانه و بازوی دست راست

مزیت توانبخشی در بیماران آسیب دیده