درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

بررسی درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی

در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی را مورد بررسی قرار می دهیم. عصب سیاتیک یکی از اعصاب بزرگ بدن است که از به هم پیوستن ریشه‌های عصبی نخاعی شکل می‌گیرد. این ریشه‌های عصبی از فضای بین دیسک‌های نخاعی خارج شده و به یکدیگر متصل می‌شوند تا عصب سیاتیک را تشکیل دهند. عصب سیاتیک از نخاع به طرف باسن کشیده می‌شود، از آنجا عبور می‌کند و به سمت پشت کشاله ران پا می‌رود. این عصب مسئول کنترل حس و عملکرد ران و پاها می‌باشد.

مصرف داروهای تسکین دهنده مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن می تواند به درمان کمک کند ولی مصرف درست این داروها با دوز ضد التهابی که توسط پزشک متخصص تجویز و تعیین می شود علاوه بر اثر تسکینی اثرات ضد التهابی و درمانی دارد. گرفتگی ماهیچه ها در درد سیاتیک پای راست، هم به عنوان علت و هم معلول مطرح شده است و مصرف داروهای شل کننده عضلات مانند باکلفن می تواند مفید باشد. زمانیکه درد خیلی شدید باشد، حتی تجویز داروهای مخدر مانند ( پتیدین و مورفین ) لازم می شود.

هدف فیزیوتراپی انجام تمرینات با دامنه حرکتی خاصی برای تسکین و درمان درد سیاتیک کمر با کاهش فشار روی عصب است. داشتن یک برنامه حرکتی در این مورد شامل تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری عضلات سفت شده و تمرینات ایروبیک است. علاوه بر این، فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند که ورزش‌هایی برای تقویت عضلات پشت، شکم و پاها انجام دهید.

نحوه نشستن در افراد دچار درد سیاتیک | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

ماساژ بافت‌های عمیق:

هدف از این تکنیک تسکین اسپاسم عضلانی در پشت و گردن و سایر قسمت های بدن است که می‌تواند به عصب سیاتیک و ریشه‌های عصبی مرتبط با آن فشار وارد کند. در این مورد، فیزیوتراپ از فشار مستقیم و ماساژ برای کاهش گرفتگی در بافت های نرم (تاندون‌ها، رباط ها و ماهیچه‌ها) استفاده می‌کند.

گرما و سرما درمانی:

فیزیوتراپیست با استفاده از گرما، جریان خون را در نواحی مورد نظر بدن افزایش داده و بدین ترتیب با افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی لازم به نواحی مورد نیاز بدن می رساند. به عنوان مثال، قرار دادن کمپرس گرم روی عضله پیریفورمیس می‌تواند به کاهش اسپاسم عضلانی که سبب درد سیاتیک می شود کمک کند. سرما درمانی می تواند گردش خون را در بدن کاهش داده و سبب کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و درد شود.

تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS):

در این روش از یک دستگاه جعبه ای شکل و قابل حمل که با باتری کار می‌کند برای تحریک عضلات از روی پوست استفاده می‌شود. در این حالت یک جریان الکتریکی متناوب از طریق پوست، برای کنترل درد شدید و کاهش اسپاسم عضلانی اعمال می‌شود. با این حال، دستگاه‌های بزرگ‌تر از این نوع دستگاه‌های خانگی به طور گسترده توسط متخصصان درمان دستی، فیزیوتراپ‌ها و سایر متخصصان توانبخشی برای درمان بیماران مبتلا به سیاتیک استفاده می‌شوند.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

کار درمانی برای کودکان

علل و علائم بروز آرتروز

علل اصلی گودی کمر یا لوردوز

دیدگاه خود را بنویسید