تشخیص و درمان پارگی منیسک زانو | درمان دیسک کمر اصفهان

آشنایی با روشهای تشخیص و درمان پارگی منیسک زانو

در ادامه این مقاله از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان به معرفی روشهای تشخیص و درمان پارگی منیسک زانو خواهیم پرداخت.

روشهای تشخیص پارگی منیسک زانو

 معاینه زانو

پزشک بعد از صحبت کردن با شما در مورد مشکلاتی که دارید. زانوی شما را معاینه می کند. در این معاینه وی به دنبال آن است که ببیند آیا با فشار دادن مفصل زانو، درد ایجاد می شود یا خیر .
معاینه دیگر به صورت خم و راست کردن و چرخاندن زانو است که با این حرکت ممکن است منیسک پاره شده حرکت کرده و صدای تق تق یا کلیک در مفصل زانو ایجاد شود .

تصویربرداری از زانو و منیسک

تصویربرداری برای تائید تشخیص بکار می رود. گاهی علائم آسیب های دیگر زانو هم می توانند مثل پارگی منیسک باشد. و پزشک معالج برای تشخیص قطعی از روش های تصویر برداری استفاده می کند .
یکی از این روش ها رادیوگرافی است. رادیوگرافی ساده معمولا برای کشف دیگر بیماری های زانو که ممکن است علائمی مثل پارگی منیسک داشته باشند. و یا بیماری هایی که همراه با آسیب های منیسک هستند ( مانند ساییدگی مفصل )، به کار می رود .

با استفاده از ام آر آی (MRI) می توان منیسک ها را دید و پارگی احتمالی آنها را تشخیص داد .

روشهای درمان پارگی منیسک زانو

با توجه به شدت ضایعه، سن فرد و شغل او، درمان های بسیار متفاوتی برای پارگی مینیسک صورت می گیرد . اگر مقدار پارگی جزئی باشد و درد و سایر علائم نیز برطرف شده باشد. با راهنمایی پزشک و تحت نظر فیزیوتراپیست خوب ، تمرین هایی برای تقویت عضلات انجام می شود . دوران پس از عمل جراحی یا ترمیم مینیسک ممکن است هفته ها طول بکشد. و انجام تمرینات ورزشی بعد از عمل نیز در صورت برداشتن مینیسک اندکی متفاوت خواهد بود.

در صورتی که بیمار جوان باشد، پزشک می تواند مینیسک را در جای خودش بخیه بزند. البته این به شرطی است که صدمه در ناحیه ای باشد که خون رسانی خوبی داشته باشد. در صورتی که بیمار مسن باشد، یا پارگی مینیسک در محلی باشد که خون رسانی به خوبی به آن صورت نمی گیرد. ممکن است پزشک بخشی از مینیسک یا حتی سطح آن را جدا کند. گاهی نیز ممکن است کل مینیسک برداشته شود .

وجود این درمان گرها باعث می شود تا بیمار اطمینان حاصل کند تمرینات ورزشی به درستی انجام می شود. بدون این که خطر وارد شدن صدمه مجدد و یا جدیدی به زانو وجود داشته باشد . در صورتی که میزان پارگی مینیسک زانو خیلی شدید باشد. ممکن است پزشک انجام عمل جراحی باز یا جراحی آرتروسکوپی را برای مشاهده شدت ضایعه یا درمان پارگی آن مورد استفاده قرار دهد. در این شرایط هرگز نباید از وزنه استفاده کرد. با توجه به نوع عمل انجام گرفته بر روی بیمار، می توان از روش های توانبخشی مانند راه رفتن، خم کردن ساق پا و انجام حرکات کششی برای تقویت عضلات پا استفاده کرد.

آشنایی با فیزیوتراپی آرتروسکوپی منیسک | درمان دیسک کمر اصفهان

عوارض احتمالی عدم درمان پارگی مینیسک

منیسک را می توان از نظر خونرسانی به دو قسمت بیرونی و داخلی تقسیم کرد. قسمت بیرونی منیسک که به کپسول مفصلی زانو چسبیده است. عروق خونی را از آن دریافت می کند، ولی قسمت های مرکزی تر فاقد عروق خونی هستند .

قسمت بیرونی چون خونرسانی دارد. پس در صورت آسیب دیدن قدرت ترمیم دارد، ولی این بدان معنی نیست که هر پارگی منیسک که در قسمت حاشیه ای آن باشد، ترمیم خواهد شد . ترمیم منیسک مانند جوش خوردن شکستگی نیاز به شرایطی دارد که تا مهیا نباشد صورت نمی گیرد. پس پارگی منیسک حتی اگر در قسمت حاشیه ای آن باشد خودبخود ترمیم نمی شود، بلکه نیاز به درمان صحیح دارد .

در صورتی که بیمار جوان باشد، پزشک می تواند مینیسک را در جای خودش بخیه بزند، البته به شرطی که صدمه در ناحیه ای باشد که خون رسانی خوبی داشته باشد اگر پارگی منیسک درمان نشود. پارگی کم کم بیشتر می شود و ممکن است قسمت پاره ، بصورت یک زائده در کنار منیسک در داخل زانو مرتبا حرکت کند و موجب شود زانو به طور مکرر قفل شود. یا با هر بار گیر کردن این زائده در بین دو استخوان زانو و سپس درآمدن آن از بین دو استخوان این احساس به فرد دست دهد که چیزی از زیر زانو در می رود و یا زانوی خود فرد از زیر بدنش در می رود .

 


مطالعه بیشتر :

تمرینات ایزومتریک برای درمان گردن درد

عوارض و خطرات صدا دادن گردن

کاهش علائم آرتریت با ورزش