بررسی انواع تنگی یا انسداد کانال نخاعی کمر

در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان انواع تنگی یا انسداد کانال نخاعی کمر را مورد بررسی قرار می دهیم. انسداد یا تنگی کانال نخاعی عارضه ای در کمر است که در زبان انگلیسی با عنوان « Spinal Stenosis» شناخته می شود. این عارضه به گونه ای است که تحت تاثیر عوامل مختلف، محل عبور مایع نخاعی تنگ می شود. این عارضه گاهی اوقات به صورت تدریجی و گاهی نیز به شکل ناگهانی بروز پیدا می کند.

طی این عارضه ممکن است یک یا چند فورامینا یا سوراخ استخوانی در قسمت ستون فقرات باریک شوند و بدین شکل فضا برای طناب نخاعی یا اعصاب کم می شود. این مشکل معمولا در دو قسمت زیر رخ می دهد:

  • کانال نخاعی یعنی بخشی که نخاع از قسمت مرکز می گذرد.
  • سوراخ های بین مهره ای یعنی قسمتی که اعصاب نخاع از کانال خارج می شوند.

اینکه این مشکل دقیقا در کدام بخش ایجاد شود و میزان تنگی کانال چقدر باشد، تاثیر زیادی بر طناب نخاعی دارد و باعث فشردگی آن می شود. به گونه ای که علاوه بر بروز علائم دردناک، انجام فعالیت های حرکتی و روزانه برای فرد دشوار خواهد بود.

آشنایی با انواع انسداد نخاعی کمر

از آنجاکه تنگی کانال نخاعی کمر ممکن در دو بخش متفاوت ایجاد شود، از این نظر می توان این عارضه را به دو دسته تقسیم کرد که عبارت هستند از:

  • تنگی یا انسداد کانال نخاعی جانبی کمر و گردن.
  • تنگی یا انسداد کانال نخاعی مرکزی در کمر و گردن.

هر یک از این ها به شکل متفاوتی هستند که در ادامه به صورت جزئی تر به معرفی آن ها می پردازیم.

درمان تنگی کانال نخاعی و دیسک کمر با جراحی لامینکتومی | درمان دیسک کمر اصفهان

تنگی یا انسداد کانال نخاعی جانبی کمر و گردن

به نوعی از حفره استخوانی، سوراخ بین مهره ای گفته می شود که عصب نخاعی از آن عبور می کند. در واقع عصب نخاعی از بین دو مهره به صورت مجاور می گذرد. حال زمانی که یکی یا چندتا از سوراخ های بین مهره ای به هر دلیلی تنگ یا باریک شوند، تنگی کانال نخاعی جانبی رخ می دهد. با بروز این مشکل، فضای کمتری برای عبور عصب نخاعی وجود دارد و باعث فشردگی آن و در نهایت بروز اختلال در کار نخاع می شود. این نوع از انسداد نخاعی در بخش های مختلف ستون فقرات مانند کمر، گردن و بخش سینه ای نیز ممکن است اتفاق بیفتد. البته معمولا در بخش کمر شاهد بروز این نوع از تنگی کانال نخاعی هستیم که به آن تنگی کانال نخاعی کمری گفته می شود.

تنگی یا انسداد کانال نخاعی مرکزی در کمر و گردن

نوع دیگری از این عارضه به شکلی است که یک یا چندتا از مهره های محافظ کانال نخاعی تنگ شوند. بدین صورت در اثر تنگ شدن کانال مرکزی، فضای کمتری برای عبور طناب نخاعی وجود خواهد داشت و همانند نوع دیگر این عارضه، طناب نخاعی دچار فشردگی می شود.

این فشردگی ممکن است درد یا بروز اختلال در عملکرد نخاع به صورت ناحیه ای را به همراه داشته باشد. این نوع از عارضه تنگی نخاعی نیز در هر بخشی از ستون فقرات ایجاد می شود اما معمولا در بخش کمری و گردنی است. در صورت بروز این عارضه در بیشتر موارد حداقل دو سطح از ستون فقرات از جمله گردن کمر به صورت پشت سر هم دچار تنگی می شوند. حال که با این دو نوع آشنا شدید، ناگفته نماند که انواع انسداد نخاعی به طور کلی به دو دسته کمری و گردنی تقسیم می شوند.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

روش های مختلف درمان فیزیوتراپی

کاربردهای درمانی فیزیوتراپی – بخش نخست

کاربردهای فیزیوتراپی – بخش دوم