کمر درد و راه های پیشگیری | درمان دیسک کمر اصفهان

کمر درد و راه های پیشگیری

نشانه های کمر درد چیست؟

اگر کار زیادی از کمر کشیده اید و ماهیچه ها، رباط ها و مفاصل کمر را دچار ناراحتی کرده اید باید انتظار کمر درد را هم داشته باشید. ورزش سخت و شدید، کار سخت و بلند کردن اجسام سنگین همگی بخاطر غیر معمول بودن کمر را دچار درد می کنند. در ادامه به بررسی موضوع کمر درد و راه های پیشگیری آن خواهیم پرداخت.

ماهیچه های ضعیف، ناراحتی مفاصل و سفت بودن ماهیچه ها نیز درد کمر را ایجاد می کنند.

جابجایی و یا آسیب دیدن دیسک بین مهره ستون فقرات هم یکی از عوامل درد کمر است که درد را به ران یا پاها هم می کشد.

کمر درد و راه های پیشگیری | درمان دیسک کمر اصفهان

درمان کمر درد

بهتر است ابتدا مطمئن شوید که مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد لزومی ندارد. پس روی یک تشک سفت و به پشت دراز بکشید. یک پای خود را در حالت صاف و کشید تا ۹۰ درجه بالا بیاورید. اگر درد کمر ب پا هم رسید پس مراجعه به پزشک ارتوپدی ضروری می شود.

روی زمین دراز بکشید و بالشتی را زیر زانوهایتان قرار دهید تا کمی زانوها را بالا بیاورد و فشار روی کمر کمتر شود.

می توانید با گذاشتن کیسه آب سرد یا یخ روی محل به کاهش درد کمک کنید.

در برخی افراد گاهی گذاشتن حوله گرم و مرطوب بخاطر تاثیر در افزایش فشار خون ناحیه درد راه مناسبی برای تسکین درد کمر است.

هنگام استفاده از یخ می توانید این حرکات کششی را هم انجام دهید. به رو دراز بکشید و دست ها را زیر شانه و روبه زمین بگذارید. حالا با کمک دست ها بدن را از زمین بلند کنید و پایین بیاورید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

استراحت نیز برای دردهای شدید مفید است به شرطی که هر سه ساعت یکبار کمی سرپا بایستید.

ممکن است در برخی افراد پیاده روی راه مناسب تری برای تسکین درد کمر باشد.

مصرف مسکن ها را کاهش بدهید.

پیشگیری از درد کمر به هنکام کار

اگر زیاد روی صندلی می نشینید بهتر است هر ساعت یکبار سرپا بایستید و این حرکات را انجام دهید. دست ها را پشت کمرتان بگذارید، به آرامی خود را به عقب خم کنید و سر و گردن را هم همزمان به طرف عقب خم کنید تا خوب بدنتان کش بیاید.

هنگام کار در یک حالت خشک و ثابت باقی نمانید و مدام تغییر حالت دهید ، حرکت کنید، بایستید یا قدم بزنید.

از صندلی های مناسب استفاده کنید که قابل تنظیم باشند.صندلی های بلند و کوتاه هردو برای بدنتان مضر هستند.

دسته های صندلی نیز باید مناسب باشند. دسته های دراز بعضی صندلی ها نمی گذارند به اندازه کافی به میز نزدیک شوید و مجبورید خود را خم کنید.

می توانید از بالشتک های مخصوص و کوچک برای پشت خود هم استفاده کنید.

نمایشگر کامپیوتر را در حدی مناسب از صورتتان قرار دهید نه زیاد بلند و نه زیاد پایین.

پیشگیری از درد کمر به هنگام رانندگی

هنگامی که وارد ماشین می شوید ابتدا به پشت وارد ماشین شوید و سپس پاها را داخل ببرید.

صندلی ماشین را طوری تنظیم کنید که خوب به پشتی تکیه دهید.

استراحت در حین رانندگی هم بسیار مفید است هر چند که خیلی کوتاه هم باشد.

پیشگیری از درد کمر در خانه

برای خوابیدن از بالشت های مناسب استفاده کنید و زیر زانو هم بالشت بگذارید.

تشک های سفت از تشک های نرم بهتر و مناسب تر هستند.

هنگام برخاستن از خواب به آرامی و با کمک دست ها بلند شوید.

هنگام استفاده از روشویی برای اصلاح و یا مسواک زدن زیاد خم نشوید و زیاد در حالت خمیده نمانید.

روی صندلی و مبل لم ندهید و یک پا را بلند تر از سطح کمر قرار دهید.

روش نرمش کمر

ابتدا به پشت دراز بکشید. زانوها را تا چسبیدن ران به شکم جمع کنید و تا ۲۰ ثانیه نگه دارید ، سپس رها کنید و بدن را صاف و به حالت اولیه برگردانید.

به حالت چهار دست و پا بایستید، بدن را شل کنید سپس پشت را به طرف بالا نگه دارید.

به پشت دراز بکشید و زانوها را جمع کنید یک پا را روی پای دیگر بندازید و سپس پاها را به طرفین فشار دهید تا پاها به پهلو کشیده شوند.

ورزش مناسب کمر

به پشت دراز بکشید، پاها را جمع کنید و کف پاها را روی زمین بگذارید. به سقف نگاه کنید و فقط سر و شانه را به آرامی بلند کنید و کمی نگه دارید و سپس زمین بگذارید.

بر روی شکم دراز بکشید و دست ها را به جلو دراز کنید. حالا دست راست و پای چپ را همزمان با هم به آرامی بلند کنید اندکی نگه دارید و سپس زمین بگذارید. این کار را با دست و پای دیگر هم انجام دهید.

از پیاده روی و شنا هم استفاده کنید. شنا یکی از مفید ترین ورزش ها برای کمر است.

 


دکتر امیر قنبریان | درمان دیسک کمر اصفهان

آدرس: خیابان توحید میانی، ساختمان توحید میانی، طبقه ۵

تلفن: ۳۱۳۱۰۱۷۰-۰۳۱ –  ۰۹۳۹۸۳۶۷۵۷۵

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپرکتیک کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی

جراحی دیسک گردن ، تعویض یا فیوژن

درد انگشت پا و علت آن

ترک یا شکستگی استخوان

انواع آسیب های ورزشی

دیدگاه خود را بنویسید