ورزش‌های مضر برای دیسک گردن (قسمت دوم) | درمان دیسک کمر اصفهان

ورزش‌های مضر برای دیسک گردن (قسمت دوم)

ورزش‌های مضر برای دیسک گردن و کمر

بسته به اینکه دیسک فتق کمر دارید یا دیسک فتق گردنی، حرکت‌های خاصی وجود دارد که باید از انجام آن‌ها اجتناب کنید. درحالی‌که برخی از این حرکت‌ها کلی بوده و بین دیسک‌های کمر و گردن مشترک هستند، ما سعی داریم ورزش‌های مضر برای دیسک گردن را معرفی کنیم.

  • حرکات مبتنی بر خم شدن گردن

حرکت خم شدن به جلو در قسمت گردن (ایجاد منحنی “C”) به‌خصوص روی دیسک فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی بیشتر شود. این امر معمولاً باعث می‌شود که فتق دیسک به بافت‌های اطراف فشار بیشتری وارد کند و باعث افزایش اسپاسم عضلات و علائم بالقوه عصبی شود.

فعالیت‌های مبتنی بر انعطاف‌پذیری شامل خم شدن برای برداشتن چیزی، دوچرخه‌سواری سنتی، لمس انگشتان پا و حرکت اسکات عمیق از ورزش‌های مضر برای دیسک گردن و کمر محسوب می‌شود.

دوچرخه‌سواری در حالت خوابیده، کشش همسترینگ در حالت نشسته یا دراز کشیده و تکنیک‌های خم شدن و چمباتمه زدن مناسب جایگزین‌های مناسبی برای موارد بالا هستند که البته باز هم باید با مشورت پزشک انجام شوند.

  • حرکات پیچشی

هنگامی‌که دیسک فتق شده در حال بهبودی است، پیچ‌خوردگی می‌تواند باعث ایجاد نیروی برشی غیرضروری و تشدید گردن درد شود. چه در تلاش برای کشش باشید و چه در حال اتمام یک فعالیت روزانه مانند دستیابی به تلفن، رانندگی، برگشتن برای صحبت با کسی همه این موارد جزو حرکات پیچشی محسوب می‌شود و ورزش‌هایی نیز که نیاز به چرخش گردن دارند از ورزش‌های مضر برای دیسک گردن محسوب می‌شوند. روش‌های بهتری برای حرکت وجود دارد که به شما امکان بهبود می‌دهد تا زمانی که بتوانید دوباره حرکات چرخشی را با خیال راحت تحمل کنید.

ازجمله این موارد می‌توان به چرخش کل بدن برای انجام کار به جای چرخش ناحیه گردن اشاره کرد.

  • حرکات قدرتی سطح بالا

هنگامی‌که تمرینات اصلی خیلی سخت است و عضلات اطراف ناحیه دیسک بخصوص در دیسک‌های کمری نمی‌توانند به اندازه کافی یک تمرین را کنترل کنند، منجر به فشار بر روی کل ستون فقرات و دیسک آسیب‌دیده می‌شود و درد گردن یا کمر را تشدید می‌کنند.

اینکه با توجه به آسیب دیسک شما چه سطح حرکات قدرتی را می‌توانید شروع کنید، به قدرت و توانایی شما بستگی دارد؛ بنابراین به احساستان هنگام انجام یک حرکت توجه کنید و اگر دچار درد شدید یا درد تشدید شد از انجام آن خودداری کنید. وقتی تمرینات اصلی به درستی انجام شوند، می‌توانند تسکین‌دهنده درد باشند.

تقویت‌کننده‌های اصلی که به‌طور بالقوه باید برای بهبود دیسک گردن از آن‌ها اجتناب کرد شامل دراز و نشست‌ها، کرانچ و چنگک‌های مخصوص دوچرخه هستند.

  • حرکت‌های بالابر سنگین

هنگامی‌که شروع به بلند کردن چیزی خیلی سنگین مانند وزنه با بازوهای خود می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که بلافاصله باعث کشیدگی عضلات بزرگ‌گردن شما می‌شود. کار بیش‌ازحد در این گروه‌های بزرگ عضلانی باعث درد و فشار بیش‌ازحد بر گردن می‌شود. بنابراین هیچ گزینه ورزشی یا وزنه‌های سنگینی را که در اثر بالا بردن و عقب بردن سر و گردن که باعث درد و فشار در گردن شما می‌شود، انتخاب نکنید.

ورزش‌های مضر برای دیسک گردن (قسمت دوم) | درمان دیسک کمر اصفهان

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴

  • نشستن طولانی‌مدت

درحالی‌که کمتر ورزشی وجود دارد که نیاز به نشستن‌های طولانی داشته باشد، نشستن بیش‌ازحد بر روی بدن باعث ایجاد فشار اضافی بر روی دیسک آسیب‌دیده می‌شود. گرانش زمین باعث می‌شود شما در صورت خستگی سر را به جلو بیاورید.

متأسفانه، هر درجه اضافی حرکت روبه‌جلو، فشار به گردن را افزایش می‌دهد! علاوه بر این، انجام حرکات با مدت‌زمان طولانی درحالی‌که دست‌هایتان به سمت بیرون یا سر بالا است می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد و گردن را تحت‌فشار قرار دهد.

ازجمله این موارد می‌توان به رانندگی طولانی یا نشستن پشت صفحه‌کلید به مدت طولانی نیز اشاره کرد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که مرتباً استراحت کنید و در طول روز به وضعیت بدن خود توجه کنید.

  • ورزش‌های تماسی

در ورزش‌های تماسی مانند کشتی امکان بروز هر آسیب ناگهانی وجود دارد؛ بنابراین هنگام فتق دیسک گردن، ورزش‌های تماسی فکر خوبی نیستند. این ورزش‌های مضر برای دیسک گردن، شما را در معرض خطر قابل توجهی برای پیشرفت آسیب قرار می‌دهد. که می‌تواند منجر به جراحی یا حتی فلج و یا مرگ شود.

گاهی نیاز است برای مدتی اصلاً آن ورزش را انجام ندهید تا بهبودی حاصل شود.

  • حرکات با دامنه‌های گسترده

چه حرکات کشش باشد و چه فقط استفاده روزمره (مانند بررسی نقطه کور در اتومبیل) از دامنه حرکات شدید گردن جلوگیری کنید. این دامنه‌های حرکتی شدید علاوه بر اینکه بافت‌های اطراف را تحت‌فشار قرار می‌دهند، دیسک گردن را نیز مورد فشار قرار می‌دهند. آن‌ها روند بهبودی را کند کرده و شما را در معرض آسیب بیشتر قرار خواهند داد.

 

آشنایی با خدمات کایروپراکتیک مطب دکتر امیر قنبریان در اصفهان


مطالعه بیشتر:

ورزش‌های مضر برای دیسک گردن (قسمت اول)

راه های پیشگیری از دیسک گردن

دیدگاه خود را بنویسید