حرکات اصلاحی برای درمان اسکولیوز | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

بررسی حرکات اصلاحی برای درمان اسکولیوز

در ادامه این مطلب از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان حرکات اصلاحی برای درمان اسکولیوز را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر اسکولیوز مادرزادی در دوره نوزادی تشخیص داده شود، می‌توان درمان‌های ساده از جمله استفاده از بریس‌ها را در ۶ ماهگی آغاز کرده و نتایج بسیار خوبی گرفت.‌ اما، حتی یک بدشکلی کوچک هم در صورت درمان نشدن یا به تعویق افتادن درمان، شدت گرفته و باعث بروز عارضه‌های دیگری مانند مشکلات قلبی و ریوی‌ شده و نیازمند درمان‌های خطرناکتر و گران‌‌تر با نتایج کم‌اثرتر مانند جراحی ستون فقرات می‌شود.

استفاده از بریس، متداول ترین درمان غیر جراحی

عموماً برای قوس‌های کمتر از ۲۵ درجه پایش مداوم توسط یک متخصص کودکان توصیه می‌شود. اگر اطلاعات ثبت شده توسط متخصص نشان دهند که قوس ستون فقرات کودک در حال بدتر شدن است، استفاده از بریس ستون فقرات توصیه می‌شود. استفاده از بریس فشار وارده بر پایین کمر کودک را کاهش داده و به صاف شدن ستون فقرات او کمک می‌کند.

در اینجا هدف نهایی درمان، جلوگیری از بدتر شدن قوس است. درمان برای کودکان دارای قوس‌های بین ۲۵ تا ۴۰ درجه به شرایط این کودکان بستگی دارد. برای قوس‌های ۴۰ درجه یا بالاتر، تقریباً در تمام موارد، جراحی ستون فقرات اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل است که متخصصان ما همیشه والدین را تشویق می‌کنند تا کودکان مشکوک به هر گونه بدشکلی را برای تشخیص زودهنگام نزد یک متخصص برده و در شرایط عادی نیز دست کم سالی یک بار برای چکاپ کودک به متخصص مراجعه کنند.

ورزش ها و مراقبت های تکمیلی

در مواردی که از بریس استفاده می‌شود، کودک هر شش ماه یک بار توسط اسکن سه‌بعدی ارزیابی می‌شود، البته تا زمانی که کودک به یک وضعیت پایدار برسد، که این معمولاً بعد از رسیدن کودک به بلوغ اسکلتی رخ می‌دهد. همچنین کودک باید ورزش‌های خاصی را انجام دهد که باعث حفظ وضعیت صحیح قرارگیری بدن او و نیز تقویت دست‌ها و بالاتنه او جهت گرفتن بهترین نتایج می‌شوند. این ورزش‌ها با کمک و یا مشاوره یک فیزیوتراپ انجام شوند. حرکات اصلاحی شامل تمرینات قدرتی، استقامتی، تنفسی و کششی است که هر یک از این‌ها دارای اهمیت خاصی هستند. در زیر به برخی از حرکات اصلاحی اشاره می‌شود.

  • فرد جلوی آینده تمام قد می‌نشیند و وضعیت صحیح نشستن را تمرین می‌کند. طویل کردن تنه در حالت نشسته ( افزایش ارتفاع تنه) این تمرین نه تنها به انعطاف پذیری ستون مهره ها کمک می کند، بلکه در اصلاح تغییر شکل و بهبود قدرت عمل عضلات نیز موثر است.
  • فرد می نشینید، به سمت جلو خم می‌شود و دست‌ها را نیز به سمت جلو می‌کشد. این حرکت موجب بهبود تحرک در ستون مهره‌ها و بهبود انعطاف پذیری می‌شود. این تمرین برای اصلاح تغییر شکل اسکولیوز موثر است.
  • فرد از میله بارفیکس آویزان می‌شود. این عمل منجر به تأثیر جاذبه روی ستون مهره‌ها و کشیده شدن آن‌ها می‌شود.
  • فرد رو به شکم می‌خوابد و دست‌ها را به سمت جلو، در امتداد سر قرار می‌دهد. سپس سعی می‌کند دست‌ها را به جلو بکشد و طول تنه را افزایش دهد.
  • فرد به حالت چهار دست و پا قرار می‌گیرد. سپس دست راست و پای چپ را بلند می‌کند و آن ها را در خلاف یکدیگر حرکت می‌دهد تا موجب کشش عضلات شود.

درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی | درمان دیسک کمر اصفهان | دکتر امیر قنبریان

کشش طرفی بدن با توپ:

به پهلو خود بر روی زمین قرار بگیرید. در سمت تحدب انحنای ستون فقرات خود. طوری بر روی توپ قرار بگیرید که توپ در بین ران و قفسه سینه‌تان باشد. حرکت را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگاه دارید و آن را ۲ تا ۳ مرتبه اجرا کنید. این حرکت می‌تواند به طور روزانه اجرا شود.

کشش طرفی بدن با استفاده از بالش ماساژیا حوله رول شده:

روی زمین به پهلوی خود دراز بکشید. بالش ماساژ یا همان حوله‌ی رول شده (استوانه‌ای) را در فضای بین قفسه سینه و ران خود قرار دهید و کاملاً آن را در زیر پهلوی خود تنظیم کنید به طوری که کامل فضای خالی را پر کند. پای داخلی خود را که بر روی زمین قرار دارد به پشت خم کنید و پای بیرونی‌تان را مستقیماً به جلو بکشید.دست موافق پای داخلی در امتداد شانه به بیرون به صورت افقی کشیده می‌شود و دست موافق پای بیرونی در بالای سر و چسبیده در کنار گوش قرار می‌گیرد و تا جایی که انگشتان همان دست به زمین برخورد کند، به حالت کشیده نگاه داشته می‌شود. دست‌ها نسبت به هم زاویه ۹۰ درجه دارند.

کشش در حالت پلانک همراه با فرد کمک دهنده:

بر روی شکم دراز بکشید. نوک انگشتان پاها را در تماس با زمین قرار دهید و دست‌ها را به حالت ۹۰ درجه به طوری که ساعد‌ها بر روی زمین باشند، قرار دهید. به حالت پلانک قرار بگیرید، در این وضعیت زانوها، ران‌ها، شکم و سینه از زمین جدا هستند. فرد کمک دهنده در سمت تحدب انحنا زانو می‌زند و با هر دو دست بخش زیر قفسه سینه_بالای ران را نگاه می‌دارد و به سمت خودش می‌کشد. در این وضعیت کشش عمیق و بهتری ایجاد خواهد شد. این وضعیت را برای هر بار کشش برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نگاه دارید، این حرکت را ۳ تا ۴ بار به طور روزانه انجام دهید.

حرکت خم به جلو با توپ فیتنس:

  • حرکت را از وضعیت چهار دست و پا شروع کنید و شکم‌تان را بر روی توپ بزرگ فیتنس قرار دهید. بدن‌تان را بر روی توپ رها کنید و اجازه دهید تا به سمت جلو خم شوید.
  • فرد به حالت چهار دست و پا قرار می‌گیرد، سپس دست راست و پای چپ را بلند می‌کند و آن ها را در خلاف یکدیگر حرکت می‌دهد تا موجب کشش عضلات شود.
  • فرد روی شکم دراز کشیده و دستانش را کنار بدنش قرار دهد به طوری که دست‌ها روی زمین باشد سپس استخوان کتف‌ها را به یکدیگر فشرده و سر و شانه های خود را حدود ۱۵ سانتی متر از سطح زمین بالا بیاورد.

دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک اصفهان در کلینیک۲۴


مطالب پیشنهادی جهت مطالعه :

درمان های مختلف برای کوکسا والگا

راه های درمان آرتریت روماتوئید جوانان

اختلالات تنفسی که نیازمند فیزیوتراپی تنفسی

دیدگاه خود را بنویسید