قوس گردن چیست و راه کارهای پیشگیری از این عارضه | درمان دیسک کمر اصفهان

قوس گردن چیست؟

قوس گردن چیست و راه کارهای پیشگیری از این عارضه | درمان دیسک کمر اصفهان

قوس گردن انحنای ستون فقرات گردن یا مهره‌های ناحیه گردن است. یک انحنای کوچک و طبیعی در مهره‌های گردنی وجود دارد که حرکت راحت گردن را در یک ستون گردنی سالم ممکن می‌سازد. با این حال، زمانی که انحراف از منحنی طبیعی وجود دارد، می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند درد و ناراحتی شود.

درمان عمدتا بر اساس علت قوس گردن و همراه با درمان علائم است. داروهای ضد درد، آرام بخش‌های عضلانی و مکمل‌های غذایی شامل ویتامین D ممکن است تجویز شوند. بسته به شدت درد گردن و دشواری در حرکت گردن، ممکن است یک گردن بند نیز توصیه شود.

فیزیوتراپی و ورزش اغلب در تقویت عضلات کمک کننده هستند، که دامنه حرکتی و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهند. یک سبک زندگی سالم و حفظ وزن طبیعی بدن برای رفع فشار بیش از حد بر روی ستون فقرات توصیه می‌شود. در موارد شدید قوس گردن ممکن است انجام جراحی لازم باشد.


انواع آن

قوس گردن یک اصطلاح پزشکی است که به میزان انحنای گردن انسان اشاره دارد و یک انحنای رو به داخل اغراق آمیز در ناحیه گردن را نشان می‌دهد. این منحنی یک ویژگی فیزیکی مطلوب برای انسان است، به طوری که اگر شما این انحنای طبیعی را از دست بدهید، می‌تواند منجر به عوارض جسمی متعددی شود. برای درک کامل این انحنای طبیعی گردن، مهم است که از برخی دیگر از شرایط شامل قوس گردن آگاهی یابید.

‌هایپرلوردوز

انحنای عمیق‌تر از انحنای طبیعی گردن از عقب به جلو. ممکن است سرتان به سمت جلو خم شود و احتمالا بین شانه‌ها قرار می‌گیرد. اساسا، کسانی که تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته اند، به نظر می‌رسد که عمدا گردن شان را رو به جلو خم کرده اند.

‌هایپولوردوز

همچنین به کیفوز گردن و یا گردن نظامی شناخته می‌شود. این وضعیت با صاف کردن منحنی گردن مشخص می‌شود. از دید جانبی، گردن فرد به صورت مستقیم و بدون انحنای طبیعی گردن دیده می‌شود.

گردن شامل هفت استخوان است که بخش گردنی ستون فقرات را تشکیل می‌دهند. در حالی که داشتن یک انحنای رو به داخل طبیعی است تا وزن سر را نگه دارد، افراد مبتلا به قوس گردن می‌توانند تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی خود دچار مشکلات گردن شوند.


چه چیزی باعث قوس گردن می‌شود؟

در حالی که از دست دادن قوس گردن در بزرگسالان رایج است،

این بیماری می‌تواند در کودکان وجود داشته باشد.

مردان و زنان به یک اندازه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و هیچ زمینه ابتلای قابل توجهی مربوط به نژاد و قومیت خاصی وجود ندارد.

این وضعیت ناشی از سال‌ها موقعیت نامناسب بدن و اسپاسم عضلانی گردن است.

علل

وضعیت نامناسب:

این مشکل معمولا در افرادی که ساعات طولانی با کامپیوتر کار می‌کنند، دیده می‌شود که منجر به کشیدگی گردن می‌شود.

این فشار بر روی عضلات گردن است که باعث کشش ستون فقرات گردنی ، که به آن متصل هستند، می‌شود.

با گذشت زمان، موقعیت نامناسب می‌تواند منجر به کجی ستون فقرات گردنی شود.

آسیب:

آسیب مستقیم به ستون فقرات گردنی می‌تواند منجر به از دست دادن قوس گردن شود،

به این معنی که گردن ممکن است دیگر در موقعیت طبیعی خود قرار نداشته باشد. این مشکل را می‌توان بعد از یک آسیب ناشی از ضربه شلاقی مشاهده کرد.

پوکی استخوان:

وضعیتی است که معمولا در افراد مسن مشاهده می‌شود که در آن استخوان متخلخل تر می‌شود زیرا تراکم استخوان از بین می‌رود.

از آنجا که سر چند پوند وزن دارد، باعث ایجاد فشار روی استخوان‌های حساس می‌شود که موجب ناهنجاری‌های ستون فقرات گردن می‌گردد.

اختلالات اسکلتی عضلانی:

اختلالات عضلانی و اسکلتی از پیش موجود، که اغلب در هنگام تولد وجود دارند، منجر به ناهنجاری‌های استخوان در سراسر بدن از جمله گردن می‌شوند.

این مشکلات ممکن است شامل آکندروپلازی، کیفوز و اسکولیوز باشد.

پیشگیری از بروز عارضه سر و گردن به جلو

قوس گردن چیست و راه کارهای پیشگیری از این عارضه | درمان دیسک کمر اصفهان

در ادامه با برخی اقدامات ساده برای پیشگیری از بروز عارضه سر و گردن به جلو، در حین انجام کارهای روزمره، آشنا می‌شویم:

  • مطمئن شوید که بالاترین قسمت از صفحه مانیتور کامپیوتر، هم راستا با چشمان شما است و صفحه نمایش حداقل دو فوت (حدود ۶۰ سانتیمتر) با چشم شما فاصله دارد.
  • کوله پشتی خود را به صورت دوبنده بیاندازید و مطمئن شوید که وزن کوله به طور متعادل توزیع شده است.
  • اگر کیف دستی سنگینی دارید، آن را به صورت مورب روی نیم‌تنه خود بیاندازید.
  • در صورتی که برای مدت طولانی روی صندلی می‌نشینید، از یک پشتی یا تکیه گاه بزرگ برای پشتیبانی از کمر خود استفاده کنید، چراکه نشستن در حالت ریلکس موجب قوز کردن و بروز حالت سر و گردن به جلو می‌شود.


اینها برخی از اقدامات ساده ای هستند که می‌توانید برای بهبود وضعیت بدن خود انجام دهید.

بهتر است به سادگی، سعی کنید که تعادل را در بدن خود حفظ کنید و از بروز فشار زیاد یا عدم تعادل پیشگیری کنید،

تا این که سالهای زیادی را از درد رنج ببرید و برای درمان خود هزینه کنید.


دیدگاه خود را بنویسید